.v


 

The Dutch GP 2005 Lierop

 

Deze keer werd er gestreden om het wereldkampioenschap motorcross  in twee verschillende klasse’s.

De kans dat er maar liefst 2 wereldkampioenen te huldigen waren was zeer aannemelijk. De Belgische supporters waren er stellig en vast van overtuigd, ze hadden op allerlei manieren kenbaar gemaakt dat hun favoriet de onbetwiste nummer 1 van de wereld zou worden (hij was al 8 keer wereldkampioen… dus ik kan de Belgen geen ongelijk geven). Daar moet je echter wel wat voor doen in onze Lieropse zandbak. Flink gas geven (man wat gaan die hard zeg!), liever niet vallen en zeker geen pech krijgen. Dit weekend was een waar feest met alleen maar winnaars! Nieuw was dit jaar een pasje met streepjescode hangend aan een lintje zodat iedereen gescand kon worden en je na het piepje het “Motodrome” binnen mocht treden. Zelfs voorzitter Wim Smits kreeg een lintje. Eenmaal binnen stonden wat motoren en vrachtwagens opgesteld waaronder enkele Dakar coureurs en materiaal. Zij legden op een vriendelijke manier het vragende publiek uit hoe alles precies in z’n werk ging. Een van die vrachtwagens mocht later nog een ererondje rijden over het circuit wat er al met al zeer spectaculair uitzag. Eveneens werden de “Freestylers” weer de lucht in geslingerd (adembenemend), de evenwichtskunstenaars (Trials) balanceerden over allerlei hindernissen en de kleintjes mochten op een minicrosser rondscheuren Tevens kon je allerlei tentoonstellingen bezoeken, door het rennerkwartier wandelen en voor alle campinggasten of zij die wilden was er ’s avonds voldoende entertainment. Maar we kwamen voor de cross natuurlijk. Vooraf mochten de allerkleinsten hun kunsten vertonen op hun minimotoren en jawel hoor... onder nr. 2 een Lieropse deelnemer: Harrie Basten. Hoewel de snelheid iets minder hoog lag als bij de “Grote” jongens (zie foto) was het een prachtig gezicht om deze coureurtjes aan het werk te zien. Niet alleen deze coureurtjes moesten flink aan de bak, ook het hele gezin werd ingeschakeld. Eerst aanmoedigen, na afloop moet Pa de motor opvangen, moeder de zoon van z’n helm ontdoen en weer een ander familielid mocht z’n gezicht afpoetsen. Terwijl zoonlief heel nonchalant van z’n Red Bull  drinkt mag vaderlief de motor weer helemaal terugduwen naar de camper (en moeder de motor weer poetsen denk ik). Dan de “Echte mannen”. Zoals gezegd zijn er twee klasse’s de MX1 en MX2 (zeg maar Lierop 1 en Lierop 2). De MX2 klasse mocht beginnen met daarin een Nederlandse favoriet voor de dagzege. Dat maakte hij in de 1ste manche geheel waar, hij won in een zeer spannende race van  nr. 2 (startnummer 2). En die mijnheer die wereldkampioen zou worden dan? Nou, die maakte in de training wel zo’n knetterharde duik in het zand dat ik blij was dat dat z’n moeder niet zag. Als ik zo’n smak zou maken zou ik de komende 5 jaar niet meer kunnen stofzuigen of  b.v. strijken. Maar goed, in de 2de manche won degene die in de 1ste manche nummer 2 was geworden en nr. 1 werd nr. 2, zodat uiteindelijk de man die er helemaal voor uit het zuiden van Afrika was gekomen toch gewonnen had maar nr. 3 (startnummer) werd wereldkampioen ('n Italiaan die hopelijk z’n moeder niet bij had).

Dan de MX1 , zeg maar de koningsklasse (Lierop 1). Hiervoor waren weer vele duizenden Belgen op afgekomen en hij stelde ze niet teleur, hij won namelijk beide manche’s zoals alleen een koning, nee zeg maar keizer dat kan. Knoerhard rijden tot het laatst toe en bijna niet remmen, ja dan win je wel. Meteen na de finishvlag moest ie (Stefan Everts) dan toch flink in de remmen om de dolenthousiaste fans niet omver te kegelen, maar gelukkig mocht hij meteen de lucht in, en kon ie wat lucht happen want daar snakte hij naar. Lierop schijnt een heel zwaar circuit te zijn! Al met al vierden de Belgen en Italianen hun feestje. De zon en satelieten straalden (het ging namelijk de hele wereld rond). Martien Kusters heet voor de rest van de wereld Martin Custers. De komende 5 jaar is Mac Lierop weer verzekerd dat dit hele circus hier weer neer mag strijken. Wij doen ons lintje weer af (op een man na dan) en zeggen dank aan MAC Lierop en alle vrijwilligers en meewerkenden.

Proficiat!!!!!!!!!!!